-
A PROGRAM CÉLFEJEZETE
1. 1. Küldetésnyilatkozatunk
A vezetés elkötelezettségét a fejlesztés irányában alapvetőnek tartjuk.
Hisszük, hogy a játékon keresztül jut el a gyermek a rácsodálkozás, felfedezés, alkotás – megtapasztalás öröméig, az önmegvalósítás lehetőségéig, mely előkompetenciája a tanulási képességek megszerzésének.
-
Az időtálló nemzeti értékekre és hagyományokra alapozzuk nevelőmunkánkat, mert a „A hagyomány segít minket az idő ölelésében élni.” (Gabnai Katalin)
-
Pedagógiai munkánk során a komplexitást helyezzük előtérbe, mellyel globális képet adunk egy-egy témáról. Cél a kíváncsiság és az aktivitás ébrentartása, a kreativitásra ösztönzés és a kompetenciaérzés fenntartása.
-
Nevelési céljaink elérése érdekében a gyermek önállóságának - aktivitásának növelését, differenciált fejlesztését kívánjuk biztosítani.
-
Minden gyermek önálló egyéniség, ennek elfogadás, tiszteletben tartása alapelvünk. Fontos, hogy a gyermek el tudja fogadtatni magát és el tudjon fogadni másokat is, hisz az együttélésnek, együttműködésnek, a szociális és társas kompetenciáknak alapja.
-
Fontosnak tartjuk a következő erkölcsi értékeket:
az én tisztelete, nyitottság, őszinteség, szeretet, udvariasság,
felelősségtudat, család tisztelete, szeretete.
a szülőföld, az otthon tisztelete,
a természetes környezet védelme, szeretete,
anyanyelvi kultúránk ápolása.
-
Megteremtjük a gyermek boldog és biztonságos környezetét.
-
Fontosnak érezzük az olyan életrend kialakítását, melynek középpontjában a gyermek áll. /Ehhez az optimális tárgyi és személyi feltételek kialakítására törekszünk./
-
Tudjuk óvodásaink szüleinek felelősséggel tartozunk, hogy elvárásaiknak megfelelő, magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk, hogy gyermekük képességei megfelelő ütemben fejlődjenek.
-
Eredményesnek akkor tekintjük magunkat, ha partnereink elégedettek pedagógiai szolgáltatásainkkal, azok sokszínűségével, minőségével.
-
A minőségi munka számunkra belső igényességet jelent.
-
Vállaljuk a HOP céljainak megvalósításához szükséges ismeretek, készségek megszerzését önművelés által! A megvalósításban kezdeményezők és nyitottak vagyunk!
-
A családi nevelés elsődlegességét tiszteletben tartjuk, azt elfogadva törekszünk a harmonikus együttnevelésre.
-
Nevelőtestületünk a fejlesztő értékelést igényli az ellenőrzések kapcsán, mely kellő időben, segítő, megerősítő szándékkal érkezik.
A fejlesztő értékelés kritériumai:
-
Leljen nagy örömet az ellenőrző személy a mások fejlődésének segítésében.
-
Fedezze fel a benne lévő lehetőséget, amivé válhat.
-
Várjon sokat mindenkitől, de ne többet, mint önmagától.
-
Építsen az egyes munkatársak erősségeire, ne gyöngéire.
-
A tévedéseket vegye természetesnek, ha a kolléga levonta a tanulságot.
-
Legyen előrelátó a problémák kezelésében.
-
Legyen jó meghallgató értékelés nélkül.
-
Adjon hiteles visszajelzéseket konkrét, őszinte hangvételben.
1. 2. Gyermekképünk
„Nem gyermeket nevelünk, hanem embert. Olyan embert, akinek egykor munkára, örömre, társadalmi beilleszkedésre képesen kell élnie a világban. Meg kell tudnia valósítani önmagát, szabadon és szuverén módon kel tudnia élni az emberi kapcsolatok rendezésében.
A gyermek önálló lény, nevelői feladatunk éppen abban áll, hogy minél mélyebben megismerjük Őt, képességeit, érdeklődését, de ennek megfelelően segítsük hozzá ahhoz, hogy a számára legmegfelelőbb életút kiformálódhasson.„
/ Dr. Popper Péter/
Az ENSZ által 1959-ben deklarált a “Gyermek jogai” című közlemény napjainkban az aktuális alapelvei meghatározzák feladatainkat nevelésünkben.
Ebből következően gyermekeink különleges védelmet, speciális segítséget, gondozást igényelnek. Fokozottan sok szeretetre, megértésre van szükségük, hogy személyiségük kibontakozhassék és így a társadalom hasznos tagjaivá váljanak.
Minden születésnél egy indívidum jön létre, amely magában hordozza genetikai adottságait, de a környezeti hatások meghatározóak ezek kibontakoztatásában.
Annak érdekében, hogy a társadalom elvárásainak gyermekeink megfeleljenek, ezen kihívásokhoz szükséges személyiségjegyeket kell hangsúlyozottan erősítenünk.
Milyenné szeretnénk nevelni a ránk bízott gyermeket? Élményekben gazdag, nyugodt, rácsodálkozni, felfedezni tudó, természetes kiváncsiságtól vezérelt, motivált, kötődik a meséhez, zenéhez, és az alkotó felfedező tevékenységhez. Aki szeretettel és befogadóan fordul a társaihoz és a felnőttekhez. Korához és képességeihez mérten önállóan eligazodik a környezetében és jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkezik.
Az óvodában arra törekszünk, hogy az itt töltött időt minél felszabadultabban, harmonikus környezetben éljék meg a gyermekek.
Olyan légkört biztosítunk, amelyben minden gyermek egyformán jól érzi magát. Aktív részese a mindennapoknak. Fontos, hogy legyen őszinte, segítőkész, továbbá, hogy mindenkor vállalja tettét.
Pozitívan közelítsen a társaihoz, azok esetleges másságát is tolerálja. Napjainkban köztudottan egyre több családban rosszabbodnak az életkörülmények, éppen ezért legfontosabb feladatunknak tekintjük, hogy igyekezzünk ezt ellensúlyozni, és az esélyegyenlőséget megteremteni.
1. 3. Óvodaképünk
Intézményünk szakmailag önálló, gazdaságilag részben önálló. A családi nevelés kiegészítője, az óvoda lakókörzetében élő óvodáskorú gyermekek számára. A jelen óvodásainak sokféle igény kielégítését kell szolgálnia, szinkronban az óvoda óvó-védő, szociális és nevelő – személyiségfejlesztő funkcióval.
Óvodánk fő alapelvei:
-
a gyermekközpontúság
-
a gyermek személyiségének tiszteletben tartása, elfogadó szerepe, megbecsülés, megerősítés
-
az óvodai nevelés segíti a gyermeki személyiség fejlődését, a gyermek egyéni képességeinek kibontakoztatását.
Az intézményünk alapfunkciója akkor érvényesül hatékonyan, ha a környezeti feltételek erre alkalmasak. Folyamatosan fejlesztjük külső-belső tárgyi környezetünket, hogy óvodánk a gyermeki személyiség szabad kibontakozásának legmegfelelőbb színterévé váljon.
Óvodai nevelésünk az érzelmi biztonságot nyújtó, derűs intézményi légkörről gondoskodik oly módon, hogy a gyermek testi, szociális és értelmi fejlődése egyéni ütemének megfelelően történjen. Nevelésünk megalapozza a tanulást segítő képességek, a kognitív és a szociális kompetenciák fejlődését, ezzel segítve az óvodából az iskolába történő átmenetet.
Integrált nevelés keretében a többi gyermekkel együtt nevelhető, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését biztosítjuk, valamint a beilleszkedési, a magatartási nehézségekkel küzdő hátrányos helyzetű gyermekek differenciál fejlesztését az esélyegyenlőséget.
A fejlődés és fejlesztés a gyermekcsoportokban sokszínű tevékenység keretében valósul meg. Nevelőmunkák során a játék és a gyermeki tevékenységek széles körének tudatos felhasználásával fejlesztjük azokat a kompetenciákat, melyek megalapozzák az iskolai tanulást (szociális, értelmi, verbális, testi képességek). Valljuk, hogy a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja.
-
A PROGRAM CÉLFEJEZETE
1. 1. Küldetésnyilatkozatunk
A vezetés elkötelezettségét a fejlesztés irányában alapvetőnek tartjuk.
Hisszük, hogy a játékon keresztül jut el a gyermek a rácsodálkozás, felfedezés, alkotás – megtapasztalás öröméig, az önmegvalósítás lehetőségéig, mely előkompetenciája a tanulási képességek megszerzésének.
-
Az időtálló nemzeti értékekre és hagyományokra alapozzuk nevelőmunkánkat, mert a „A hagyomány segít minket az idő ölelésében élni.” (Gabnai Katalin)
-
Pedagógiai munkánk során a komplexitást helyezzük előtérbe, mellyel globális képet adunk egy-egy témáról. Cél a kíváncsiság és az aktivitás ébrentartása, a kreativitásra ösztönzés és a kompetenciaérzés fenntartása.
-
Nevelési céljaink elérése érdekében a gyermek önállóságának - aktivitásának növelését, differenciált fejlesztését kívánjuk biztosítani.
-
Minden gyermek önálló egyéniség, ennek elfogadás, tiszteletben tartása alapelvünk. Fontos, hogy a gyermek el tudja fogadtatni magát és el tudjon fogadni másokat is, hisz az együttélésnek, együttműködésnek, a szociális és társas kompetenciáknak alapja.
-
Fontosnak tartjuk a következő erkölcsi értékeket:
az én tisztelete, nyitottság, őszinteség, szeretet, udvariasság,
felelősségtudat, család tisztelete, szeretete.
a szülőföld, az otthon tisztelete,
a természetes környezet védelme, szeretete,
anyanyelvi kultúránk ápolása.
-
Megteremtjük a gyermek boldog és biztonságos környezetét.
-
Fontosnak érezzük az olyan életrend kialakítását, melynek középpontjában a gyermek áll. /Ehhez az optimális tárgyi és személyi feltételek kialakítására törekszünk./
-
Tudjuk óvodásaink szüleinek felelősséggel tartozunk, hogy elvárásaiknak megfelelő, magas színvonalú szolgáltatást nyújtsunk, hogy gyermekük képességei megfelelő ütemben fejlődjenek.
-
Eredményesnek akkor tekintjük magunkat, ha partnereink elégedettek pedagógiai szolgáltatásainkkal, azok sokszínűségével, minőségével.
-
A minőségi munka számunkra belső igényességet jelent.
-
Vállaljuk a HOP céljainak megvalósításához szükséges ismeretek, készségek megszerzését önművelés által! A megvalósításban kezdeményezők és nyitottak vagyunk!
-
A családi nevelés elsődlegességét tiszteletben tartjuk, azt elfogadva törekszünk a harmonikus együttnevelésre.
-
Nevelőtestületünk a fejlesztő értékelést igényli az ellenőrzések kapcsán, mely kellő időben, segítő, megerősítő szándékkal érkezik.
A fejlesztő értékelés kritériumai:
-
Leljen nagy örömet az ellenőrző személy a mások fejlődésének segítésében.
-
Fedezze fel a benne lévő lehetőséget, amivé válhat.
-
Várjon sokat mindenkitől, de ne többet, mint önmagától.
-
Építsen az egyes munkatársak erősségeire, ne gyöngéire.
-
A tévedéseket vegye természetesnek, ha a kolléga levonta a tanulságot.
-
Legyen előrelátó a problémák kezelésében.
-
Legyen jó meghallgató értékelés nélkül.
-
Adjon hiteles visszajelzéseket konkrét, őszinte hangvételben.
1. 2. Gyermekképünk
„Nem gyermeket nevelünk, hanem embert. Olyan embert, akinek egykor munkára, örömre, társadalmi beilleszkedésre képesen kell élnie a világban. Meg kell tudnia valósítani önmagát, szabadon és szuverén módon kel tudnia élni az emberi kapcsolatok rendezésében.
A gyermek önálló lény, nevelői feladatunk éppen abban áll, hogy minél mélyebben megismerjük Őt, képességeit, érdeklődését, de ennek megfelelően segítsük hozzá ahhoz, hogy a számára legmegfelelőbb életút kiformálódhasson.„
/ Dr. Popper Péter/
Az ENSZ által 1959-ben deklarált a “Gyermek jogai” című közlemény napjainkban az aktuális alapelvei meghatározzák feladatainkat nevelésünkben.
Ebből következően gyermekeink különleges védelmet, speciális segítséget, gondozást igényelnek. Fokozottan sok szeretetre, megértésre van szükségük, hogy személyiségük kibontakozhassék és így a társadalom hasznos tagjaivá váljanak.
Minden születésnél egy indívidum jön létre, amely magában hordozza genetikai adottságait, de a környezeti hatások meghatározóak ezek kibontakoztatásában.
Annak érdekében, hogy a társadalom elvárásainak gyermekeink megfeleljenek, ezen kihívásokhoz szükséges személyiségjegyeket kell hangsúlyozottan erősítenünk.
Milyenné szeretnénk nevelni a ránk bízott gyermeket? Élményekben gazdag, nyugodt, rácsodálkozni, felfedezni tudó, természetes kiváncsiságtól vezérelt, motivált, kötődik a meséhez, zenéhez, és az alkotó felfedező tevékenységhez. Aki szeretettel és befogadóan fordul a társaihoz és a felnőttekhez. Korához és képességeihez mérten önállóan eligazodik a környezetében és jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkezik.
Az óvodában arra törekszünk, hogy az itt töltött időt minél felszabadultabban, harmonikus környezetben éljék meg a gyermekek.
Olyan légkört biztosítunk, amelyben minden gyermek egyformán jól érzi magát. Aktív részese a mindennapoknak. Fontos, hogy legyen őszinte, segítőkész, továbbá, hogy mindenkor vállalja tettét.
Pozitívan közelítsen a társaihoz, azok esetleges másságát is tolerálja. Napjainkban köztudottan egyre több családban rosszabbodnak az életkörülmények, éppen ezért legfontosabb feladatunknak tekintjük, hogy igyekezzünk ezt ellensúlyozni, és az esélyegyenlőséget megteremteni.
1. 3. Óvodaképünk
Intézményünk szakmailag önálló, gazdaságilag részben önálló. A családi nevelés kiegészítője, az óvoda lakókörzetében élő óvodáskorú gyermekek számára. A jelen óvodásainak sokféle igény kielégítését kell szolgálnia, szinkronban az óvoda óvó-védő, szociális és nevelő – személyiségfejlesztő funkcióval.
Óvodánk fő alapelvei:
-
a gyermekközpontúság
-
a gyermek személyiségének tiszteletben tartása, elfogadó szerepe, megbecsülés, megerősítés
-
az óvodai nevelés segíti a gyermeki személyiség fejlődését, a gyermek egyéni képességeinek kibontakoztatását.
Az intézményünk alapfunkciója akkor érvényesül hatékonyan, ha a környezeti feltételek erre alkalmasak. Folyamatosan fejlesztjük külső-belső tárgyi környezetünket, hogy óvodánk a gyermeki személyiség szabad kibontakozásának legmegfelelőbb színterévé váljon.
Óvodai nevelésünk az érzelmi biztonságot nyújtó, derűs intézményi légkörről gondoskodik oly módon, hogy a gyermek testi, szociális és értelmi fejlődése egyéni ütemének megfelelően történjen. Nevelésünk megalapozza a tanulást segítő képességek, a kognitív és a szociális kompetenciák fejlődését, ezzel segítve az óvodából az iskolába történő átmenetet.
Integrált nevelés keretében a többi gyermekkel együtt nevelhető, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését biztosítjuk, valamint a beilleszkedési, a magatartási nehézségekkel küzdő hátrányos helyzetű gyermekek differenciál fejlesztését az esélyegyenlőséget.
A fejlődés és fejlesztés a gyermekcsoportokban sokszínű tevékenység keretében valósul meg. Nevelőmunkák során a játék és a gyermeki tevékenységek széles körének tudatos felhasználásával fejlesztjük azokat a kompetenciákat, melyek megalapozzák az iskolai tanulást (szociális, értelmi, verbális, testi képességek). Valljuk, hogy a játékba integrált önkéntes és cselekvéses tanulás az óvodai tanulás útja.
Fő hangsúlyt kap az egészséges és kultúrált életmódra nevelés, mint személyes kompetencia terület.
Egészséges életmódra nevelés érdekében végzett tevékenységek:
- láb- és tartásjavító torna
- különtorna
- családi sportnapok
- szülők, gyermekek közös tornája
- gyümölcsnapok
- magas vitamintartalmú folyadékok, ásványvíz biztosítása lehetőség szerint
- folyamatos friss levegő érdekében párologtatás (menta, citrom)
- úszótanfolyam (nagycsoportban)
- Dohányzás megelőzési program
- Szív Kincsesláda program
- Madárbarát kert program
-
A természeti környezet megismerése, óvása érdekében:
- élményszerző séták, kirándulások erdőbe, parkba
- szelektív szemétgyűjtés az óvoda udvarán és környékén
- növényápolás
- madárbarát kert program MMOE
Az anyanyelv fejlesztése és a kommunikáció különböző alakítása, az óvodai nevelő tevékenységében kiemelt jelentőségű, hiszen az anyanyelvi készségek fejlesztése elő kompetenciája a szöveggel bánni tudás képességének. Különösen a beszédkedv fenntartása, a gyermek meghallgatására, a gyermeki kérdések érvényesülésére, s a válaszok igénylésére szükséges figyelmet fordítani.
Anyanyelvi nevelés feladatainak megoldása érdekében legfontosabb
-
a felnőttek példamutató, választékos beszéde
-
megfelelő számú és színvonalú irodalmi élmény nyújtása (színház, báb, film)
-
az anyanyelvi program magas szintű megvalósítása csoportonként a fokozatosság elvét betartva.
Lehetőség van óvodáinkban uniós multikulturalitást szolgáló idegen nyelvekkel (angol, német) való ismerkedésre a gyermekek életkorának megfelelő módszerekkel, a gyermekek érdeklődését felkeltve azon céllal, hogy minél tágabb képet alkothassanak az őket körülvevő világról.
Célunk, hogy a közeljövőben az óvónők szerezzék meg a nyelvoktatáshoz szükséges képesítést és az idegen nyelvvel való ismerkedés a napi óvodai életbe ágyazva történjen.
Óvodáinkban kialakult rendszere van az ünnepeknek, ünnepélyeknek. Óvodánként és csoportonként helyenként eltérő az ünneplés formája, figyelembe véve a szülők és a pedagógusok elképzeléseit.
Szülői igénytől függően a szabad vallásgyakorlás szellemében lehetőséget teremtünk az óvodai hitoktatásra.
Intézményünkben az etnikai kisebbséghez tartozó gyermekek és szüleik a magyar kultúra hagyományait ápolják, elfogadják és nem igénylik, hogy a cigány kultúra értékeit közvetítsük gyermekeik felé.
|