Folytatás...
Célja: a megfelelő szakképzett munkaerő kiválasztásával, a munkatársak teljesítményének megerősítésével, javításával, ösztönzésével és fejlesztésével a szervezet célkitűzéseinek elérése.
§ A nem pedagógus továbbképzéséről a helyi szükségletek, és lehetőségek figyelembevételével az óvodavezetőség dönt.
Szabályozás eljárásokban
Tartalmi meghatározás
|
Eljárás
|
Pedagógus munkatársak kiválasztása és betanulása
|
Pedagógus munkatársak kiválasztása betanítása
|
Nem pedagógus munkatársak kiválasztása és betanulása
|
Nem pedagógus munkatársak kiválasztása és betanítása
|
Éves beiskolázási terv készítése
|
A továbbképzési rendszer működtetésének folyamatszabályozása
|
Munkatársak értékelésének lépései, eszközei, összegző értékelés készítése
|
A belső értékelési rendszer működtetése
|
A minőségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés, a címpótlék odaítélésének szempontjai és menete
|
Az intézményi ösztönző rendszer működtetése
|
Belső szabályozás
A tartalmi rész
|
A szabályozás neve
|
Pedagógusokkal szembeni elvárások
|
Nevelési Program
|
A nevelőtestületbe kerülés alapelemei
|
Nevelési Program
|
Kinevezések, megbízások
|
SzMSz
|
A továbbképzési terv szempontrendszere
|
Nevelési Program
|
A pedagógiai munka értékelésének menete
|
Nevelési Program
|
Külső szabályozás
Tartalmi rész
|
Hol található
|
Alkalmazási feltételek
Kinevezés
|
KJT., Munka Törvénykönyve
|
Pedagógusok továbbképzése, szakvizsga
7 évenkénti kötelezettség
|
KT.
|
Kiemelt munkáért kereset-kiegészítés
|
KJT., 138/92. Korm. rend., KT.
|
Továbbképzési rendszer működtetése
A nevelőtestület elfogadta egy ötéves továbbképzési terv alapelveit. Az évenkénti beiskolázásnál ez az irányadó.
A tudatos humán erőforrás fejlesztése, a képzési rendszer kihasználásával és pedagógus továbbképzési rendszer kínálta lehetőségek figyelembevételével történik.
A folyamat leírása
- A továbbképzési jegyzéket közzé tesszük a nevelőtestület számára.
- A továbbképzésre jelentkezők márc. 8-ig kiválasztják a számukra megfelelő képzést.
- A nevelőtestület a továbbképzési terv alapelvei és pénzügyi lehetőségek alapján kialakítja a támogatandó továbbtanulók névsorát.
- A Közalkalmazotti Tanács véleményezi a jelentkezéseket.
- Március 14-ig az óvoda vezetősége véglegesíti a továbbtanulók személyét.
- Március 15-ig az óvodavezető elkészíti az éves beiskolázási tervet.
2. Mérés, értékelés rendszere
Belső értékelési rendszer működtetése
Az intézményben dolgozó alkalmazottak által ismert és elfogadott értékelési rend, mely alapdokumentumainkban megfogalmazott alapértékekre támaszkodik. Célja a mérés ellenőrzés és értékelés, tervezett, tudatos, kiszámítható legyen, továbbá biztosítsa a fejlesztés folyamatosságát, a tervezés objektivitását, tényekre épülését.
Hivatkozások: Óvodai Nevelési Program, SzMSz, éves munkaterv, pedagógus munka értékelése, jogi szabályozás.
Vezetői ellenőrzés, értékelés dokumentumai
- Csoportlátogatások feljegyzései
- Nevelési tervek
- Adminisztráció listája
- Napló vezetése, egyéni fejlesztési tervek
- Önértékelés
Értékelési szempontok
- Minőségi munkavégzésért járó kereset-kiegészítés elosztásának elvei
- HOP célkitűzései alapján összeállított elvárások
A tanév során az óvoda vezetése 8 főt értékel, így a teljes körű értékelés 3 év alatt zajlik le.
Eljárás
A tanévnyitó értekezleten az óvodavezető ismerteti az adott évben értékelésre kerülők nevét, az értékelést végző személyeket és az értékelés időbeli ütemezését. Az érintettek rendelkezésére bocsátja és aláíratja az értékeléshez szükséges dokumentumokat (önértékelő lap, látogatási szempontsor). Kiscsoportos megbeszélésen történik az értékeléshez szükséges egyéb információ források egyeztetése (kollegák, munkaközösségvezetők, stb.).
Az összegyűjtött információk, tapasztalatok figyelembevételével, a szempontlista alapján készül el az adott értékelő és összegző jelentés, a folyamat megkezdésétől számított 3 hónapon belül.
Összegző értékelés vázlata
§ Szakmai felkészültség
§ A gyermekekhez való viszony
§ A gyermekek egyéni, differenciált teljesítménye
§ A tervezett foglalkozáson kívüli tevékenység
§ Kollegalitás, az óvodapedagógusi páros együttműködése
§ Emberi magatartás, közösségi szellem
Nevelési tevékenység mérése, értékelése
Célja az intézmény működésének, a szabályozásoknak és a partneri elvárásoknak való megfelelés, és a szükséges módosítások feltárása.
Folyamat
Az óvodavezető május 3. hetében felkéri az értékelésben érintett területek felelőseit beszámolóik elkészítésére. A beszámolók elkészítésének alapja az éves munkatervük megvalósulásának mértéke. Június első felében a munkaközösség-vezetők, a gyermekvédelmi felelős és más team vezetői elkészítik éves beszámolóikat.
Az óvodavezető összegzi a vezetői ellenőrzés eredményeit, értékeli a nevelőtestület tagjainak munkáját, ismerteti a megváltozott körülményeket.
Az óvodavezető helyettes, a tagóvodavezető összesítik a csoportok statisztikáit.
A nevelési évet záró értekezleten a megjelent felelősök beszámolnak éves munkájukról. A beszámolók alapján az óvodavezető összegzi, értékeli a nevelési év munkáját. A nevelőtestület tagjai véleményt mondanak az elhangzottakról és elfogadják az évvégi beszámolót.
A gyermek egyéni fejlesztése, értékelése
Területek: egészséges életmódra nevelés, anyanyelvi nevelés, közösségi nevelés, egyéni bánásmód, játék, munka.
Differenciáltan mérni és értékelni az egyéni adottságokhoz illeszkedő elvárás rendszer alakításával.
Az ellenőrzés és értékelés mindenre kiterjedő, rendszeres és folyamatos legyen. A mérést, ellenőrzést oly módon kell elvégezni, hogy az értékelés összehasonlítható legyen a korábbi állapottal.
Egyéni fejlettség nyomon követése – egyéni fejlődési napló
Tartalmazza:
Óvodapedagógus által felvett anamnézis.
A gyermek emberrajza.
Képességmérő lap.
Fejlesztendő terület, intézkedés.
Intézményi önértékelés
Az önértékelés szempontjai előre meghatározottak. Az önértékelésnek kettős célja van. Információ gyűjtés a szervezeti kultúra szintjéről és az intézmény folyamatairól.
Az önértékelés területei
Szervezeti kultúra
Folyamatok szabályozottsága
Folyamatos fejlesztés alkalmazása
Felhasznált módszerek
Dokumentum elemzés, interjú, kérdőív, teszt
Lépések
Önértékelés kérdőív segítségével
Dokumentum elemzés
Klíma-teszttel való vizsgálat
Interjú
A lépés tárgya
|
Felelős
|
Informált
|
Az önértékelés céljának meghatározása
|
Óvodavezető
|
Nevelőtestület
|
Feladatok ütemezése, módszertani előkészítése
|
Team-vezető
|
Nevelőtestület
|
Vezetői önértékelés elkészítése
|
Programfelelős
|
Alkalmazotti közösség
|
Klíma-teszttel való vizsgálat lebonyolítása, összefoglaló elemzés elkészítése
|
Programfelelős,
értékelő team
|
Alkalmazotti közösség
|
Vezetői interjú elkészítése
|
Megbízott munkatárs
|
-
|
Munkatársi kör tájékoztatása a felmérések eredményeiről
|
Óvodavezető
programfelelős
|
Alkalmazotti kör
|
Probléma katalógus összeállítása
|
Programfelelős
|
Aktív mag
|
Partneri igény és elégedettség mérés, értékelés
Cél, hogy szabályozásával elősegítse az intézményben a partnerek azonosítását, az eszközök, módszerek helyes megválasztását, a mérések lefolytatását és az eredmények feldolgozását, elemzését.
Folyamat
Intézményünkben minden évben elvégezzük az igény és elégedettség mérési vizsgálatokat, a kapott információkat feldolgozzuk és a testület által elfogadott eredményeket a nevelési programunkba illesztjük.
A partnerek azonosítása
Kiválasztásra kerülnek azon partnerek, partnercsoportok, amelyek igényeit és intézményünkről alkotott véleményét lényegesnek tartjuk az intézmény fejlesztése szempontjából.
A listát a nevelőtestület hagyja jóvá.
A partneri igény és elégedettség mérés
- A felmérés szempont rendszerének összeállítása
- Ebben a szakaszban csak két szempontot kell végig gondolni, az intézmény Mit? akar megkérdezni és Kitől?. A szempontsor végiggondolásának az a célja, hogy kialakuljanak azok az állandó szempontok, amelyek az igényfelmérés ismételhetőségét és összehasonlíthatóságát fogják biztosítani.
- A szempontsor táblát a team vezető véglegesíti.
- Kiemelten fontos a mérés gyakoriságának végig gondolása és a résztvevők és felelősök (munkakör szerinti) azonosítása, valamint a nevelőtestület és partnerek tájékoztatási módjának megtervezése.
- Táblázatban rögzítésre kerülnek a választott módszerek, mérések gyakorisága, a felelősök és közreműködők.
A partneri igény és elégedettség mérés értékelése
- A vezetői kör dönt a vizsgálatok eredményességéről, a beérkezett adatok, információk száma, érvényessége alapján. Ha nem elegendő vagy érvénytelen a beérkezett adat, információ, úgy a vezetés a vizsgálat kiegészítése mellett dönt.
- A kijelölt közreműködők elvégzik a vizsgálat adatainak feldolgozását, majd közös munkával megtörténik összesítésük, értékelésük.
- A megkérdezett partnerek visszajelzést kapnak a lefolytatott vizsgálat őket érintő eredményeiről.
A folyamattal foglalkozó csoport évenként, márciusban felülvizsgálja az azonosított partnerek és képviselőik adatbázisait.
Panaszkezelés a szülők részére
Célja, hogy a gyermekeket érintő problémákat a megfelelő helyen és megfelelő módon orvosoljuk és a keletkezett feszültségeket feloldjuk.
Folyamat
- A szülő problémájával a csoport óvodapedagógusához fordul.
- Az óvodapedagógus a problémától függően azonnal vagy néhány napon belül tisztázza az ügyet a panaszossal (megnyugtató lezárás).
Abban az esetben, ha az óvodapedagógus nem tudja megoldani a problémát, az óvodavezető elé kerül. (Jelezheti az óvodapedagógus vagy maga a szülő.)
- Az óvodavezető 3 napon belül egyeztet a panaszossal.
- Szóban vagy írásban rögzítik az egyeztetés eredményét.
Amennyiben a probléma továbbra is fennáll, az óvodavezető vagy a panasztevő a fenntartóhoz fordul.
- Az óvoda vezetője a fenntartó bevonásával 15 napon belül kivizsgálja a panaszt, és javaslatot tesznek a probléma megoldására.
Panaszkezelés alkalmazottak részére
A panaszkezelés célja, hogy az óvodában történő munkavégzés során esetlegesen felmerülő problémákat, vitákat a legkorábbi időpontban, a legmegfelelőbb szinten megoldjuk.
Folyamat
- Az alkalmazott panaszát eljuttatja szóban vagy írásban ahhoz a személyhez, aki felelőse annak a területnek, ahol a probléma felmerült.
- A felelős megvizsgálja a panasz jogosságát.
- Amennyiben a panasz jogosnak minősül, akkor 5 napon belül megoldást keres, majd egyeztet a panaszossal és a probléma megnyugtatóan lezárul.
Abban az esetben, ha a terület felelőse nem tudja a problémát megoldani az óvodavezető elé tárja.
- Az óvodavezető megvizsgálja a panaszt és a megfelelő szinten megoldást keres, esetlegesen bevonva a fenntartót is.
- Ezután a fenntartó képviselője és az óvodavezető egyeztetnek a panaszossal, és a megállapodást írásban rögzítik.
Amennyiben nem kerül sor megegyezésre, a panaszos problémájával a Munkaügyi Bírósághoz fordulhat.
Beóvodázás, beíratás
A gyermek 3 éves korától kezdődően addig az időpontig, ameddig a tankötelezettség teljesítését el nem kezdi, az óvodai nevelési évben felvétele folyamatosan történik.
Eljárás
Márciusban a fenntartó kigyűjti a városban lakó 5 évet betöltött gyermekek adatait, hogy meghatározza, mely gyerekeket kötelező felvenni.
Áprilisban a fenntartó megjelenteti a médiában (Halasi Tükör, Halas TV), az óvoda hirdetőtáblán az óvodai jelentkezés időpontját.
A jelentkezést követő 3 héten belül a vezetői munkaközösség városi szinten dönt a felvételekről.
Írásban értesítést kap a szülő, hogy gyermeke mely óvodába nyert felvételt, egyben értesítést kap a beiratkozás időpontjáról.
A beiratkozás alkalmával tájékoztatást kap az első szülői értekezlet idejéről, ami június 1-2. hete.