Bevezetés
Napjainkban, amikor a felgyorsult életritmus a mindennapi megélhetésért való küzdelem az emberek érzelmi életét negatív irányban befolyásolja, a gyermeknevelést az eddigieknél is központibb kérdésként kell kezelnünk.
Az óvodai nevelés kiegészítése a családi nevelésnek, ugyanakkor példaértékű minta kell, hogy legyen.
Óvodánk pedagógiai értékei közül első helyen a gyermek és a gondoskodó szeretet áll. Legfontosabb feladat, hogy a családban megkezdett nevelést folytassuk, azt kiegészítsük és a szülőkkel együttműködve neveljük és „növeljük” a ránk bízott gyermekeket, hogy óvodáskor végére iskolára alkalmas gyermekeket bízzunk a szülőkre. Programunkban törekszünk egy olyan nevelési rendszer kidolgozására és működtetésére, mely lehetővé teszi a 3 – 7 éves gyermekek sajátosságainak, egyéni fejlődési ütemének megfelelő személyiségfejlesztést.
Az óvodai élet során nem látványos nagy dolgokat kívánunk megvalósítani a gyermekekkel, hanem a gyermek-felnőtt kapcsolat minden percét kihasználva megteremteni az egészséges lelkületű, kiegyensúlyozott felnőtté válás, a szociális kompetencia alapjait.
Maximálisan törekszünk az érzelmi biztonságot adó kapcsolatok, az érzelmi intelligencia, az egészséges életmód, az alapvető szokásrendszer megalapozására.
Óvodai programunk az élethosszig tartó tanulási képesség megalapozásának kulcskompetenciáit a nevelőmunka középpontjába helyezi.
Ebben a programban felvázoltunk egy életközeli, a gyermek és az óvónő egyéniségét tisztelő, kényszer nélkül fejlesztő, önkifejezést biztosító óvodai élet körvonalait. Megvalósulásának feltétele a szoros együttműködés az óvoda és család között.
A szakmaiságukban bízó óvodapedagógusoknak ezen program megvalósításakor lehetőségük van módszerekben az egyéni útkeresésre, a személyre szabott eljárásokra, a gyermekközpontú nevelés megvalósítására.
A szerzők
-
A PROGRAM CÉLFEJEZETE
1. 1. Küldetésnyilatkozatunk
A vezetés elkötelezettségét a fejlesztés irányában alapvetőnek tartjuk.
-
Gyermekeink számára mindenkor biztosítjuk a szabad játék lehetőségeit és feltételeit.
Hisszük, hogy a játékon keresztül jut el a gyermek a rácsodálkozás, felfedezés, alkotás – megtapasztalás öröméig, az önmegvalósítás lehetőségéig, mely előkompetenciája a tanulási képességek megszerzésének.
-
Az időtálló nemzeti értékekre és hagyományokra alapozzuk nevelőmunkánkat, mert a „A hagyomány segít minket az idő ölelésében élni.” (Gabnai Katalin)
-
Pedagógiai munkánk során a komplexitást helyezzük előtérbe, mellyel globális képet adunk egy-egy témáról. Cél a kíváncsiság és az aktivitás ébrentartása, a kreativitásra ösztönzés és a kompetenciaérzés fenntartása.
-