Az óvodába jelentkezett és az 5. évet betöltött gyermekek óvodai ellátása 100 %-ban.
7. 2. Teljesítményértékelés szempontjai óvodapedagógusoknál
1. Pedagógiai munka minősége, mennyisége:
Nevelési stílus: érzések – gondolatok - viselkedés összhangja = hitelesség
A magatartás jellegzetes vonása: demokratikus, autokratikus, túlzott engedékenység
a.) utasítás, parancs
|
j.) szívélyes bizalomteli viselkedés
|
b.) kérés, javaslat
|
k.) figyelmen kívül hagyás
|
c.) tanács
|
l.) megértés
|
d.) kritika
|
m.) erős irányítás
|
e.) elismerés, dicséret, bátorítás
|
n.) önuralom, türelem
|
f.) elmarasztalás, büntetés
|
o.) érdeklődés, kíváncsiság támogatása
|
g.) gúny, irónia
|
p.) egyedi ötletek felkarolása
|
h.) negatív elvárás kifejezése
|
r.) a tévedés lehetőségének elfogadása
|
i.) pozitív elvárás kifejezése
|
s.) kísérletezés, próbálkozás bátorítása
|
Az óvónő érzelmeinek megnyilvánulásai:
Ř Pozitív vagy negatív érzelmek jellemzik: öröm, elismerés, kíváncsiság, csodálkozás, harag, aggodalom, elkeseredés, szomorúság, közöny, unalom, félelem, bosszankodás, kételkedés, elégedetlenség.
Konfliktushelyzetek kezelése:
Ř Minden érintett számára megnyugtató.
Ř Az egyik gyerek számára megfelelő a megoldás, a másiknak nem.
Ř A megoldás mindenki számára további feszültség, illetve konfliktus forrása.
Neveltségi szint:
Ř Segítségkérés, segítésnyújtás a társnak.
Ř Beszélgetés, képes a másikra figyelni, meghallgatni.
Ř Társ bántása szóval, tettel.
Ř A társ alkotásának megrongálása.
Ř A közeledés elutasítása.
Ř Szabályokhoz való alkalmazkodás.
Ř Mások ötleteinek elfogadása, tartós együttműködésre képes.
Ř Képes lemondani a játékról.
Képességfejlesztés – be-, és kimenet mérés
Ř Értelmi, megismerő: figyelme, csoportosítás mutatói, relációk felismerése, alkalmazása.
Ř Érzelmi, társas: önállósága, feladatvégzése, munkatempója, akadályoztatása esetén a reakciói: kiegyensúlyozott, nyugodt, erőszakos, változó, stb.
Differenciálás-egyéni bánásmód érvényesülése:
Ř Az induviduális jellemzőket figyelembe veszi.
Ř Az életkori sajátosságokat figyelembe veszi.
Ř A lassan fejlődő gyermekek foglalkoztatása.
Nyelvi, kommunikációs szintje:
Ř Érthető, választékos, árnyalt, halk.
Ř Beszédre ösztönző.
Ř A szó és a cselekvés egysége.
Együttműködő, kapcsolatok:
Ř Gyerekekkel: szeretetteljes, megértő, barátságos, következetes, türelmes.
Ř Szülőkkel: előzékeny, hatékony, barátságos, tapintatos, elmondja a problémát, csak jót mond a gyerekről, nem kioktató, nem lekezelő, megértő, de a pedagógiai hitvallását nem adja fel, jól együttműködik.
Ř Kollégákkal: segítőkész, szívesen vállal feladatot a kollégái helyett, tiszteli, elismeri a másik munkáját, érdekli az is, ami az óvodán kívül történik a kollégáival.
Ř Vezetővel: őszinte, szívesen elmondja a problémáit, dilemmáit.
Nevelési terv színvonala:
Ř Megfelel-e a gyermekek szintjének.
Ř Összhangban van-e a helyi programmal.
Ř Érvényesül-e a komplexitás, az egymásra építettség.
Ř Milyen a külalakja stb.
Beszoktatás rendje:
Ř Milyen szisztéma szerint történik.
Ř Türelme-e a gyerekekkel és a szülőkkel.
Ř Ad-e elegendő időt a leválásra.
Ř Tud-e bánni a szülőkkel és a gyerekekkel egyszerre.
2. Tudás:
Ř Megfelelő-e a tudása a munka folyamatáról.
Ř Naprakész tudással rendelkezik-e vagy azt alkalmazza, amit régen tanult.
Ř Fejleszti-e tudását továbbképzéseken, szakirodalom olvasással, hospitálással.
Ř Felkészült-e az értekezleteken.
Ř Szakszerűség megjelenik-e az önelemzésben, szülői- és nevelőtestületi értekezleteken.
3. Egyéb adminisztrációs feladatok ellátása
Ř Pontosság.
Ř Naprakészség.
Ř Kivitelezés.
Ř Szakszerűség, szabályosság.
4. Kötelező feladaton túli vállalás
Ř Gyakorisága.
Ř Milyen feladatokat vállal, pl. csak rajzosa, szervezőit, mindenfélét.
Ř Kezdeményező és szervező készsége: vannak-e ötleti a munka továbbfejlesztésre, a színvonal javítására, döntései helyénvalóak-e. (Pl. javasolja, hogy szervezzünk munkadélutánt az udvarra, milyen játékeszközöket vásároljunk az udvarra, az óvoda születésnapjára a gyerekek munkáit kivetíthetővé teszi, stb.)
Ř Jól szervezi-e a csoport életét, átlátja-e a teendőket.
5. Munkafegyelem, munkatempó, pontosság, megbízhatóság, viselkedés:
Ř Munkakezdés előtt ott van-e és el tudja kezdeni a munkát időben.
Ř A csoportban tartózkodik-e.
Ř Késik (gyakran, ritkán).
Ř „Sokat” beszélget-e a szülőkkel munkaidőben.
Ř Kell-e gyakran emlékeztetni a feladatokra.
Ř Lassú, ráérős, szétfolyik a keze között az idő, a tervezett feladatokat gyakran nem tudja megoldani.
Ř Túl gyors, kapkod, ezért sokat hibázik és nem engedi a gyerekeket az elmélyülésre, állandóan új tevékenységeket talál ki.
Ř Az udvaron töltött időt a nevelőmunkára használja-e fel, vagy egy kellemesen eltöltött beszélgetési időnek véli.
Ř Betartja-e a határidőket.
Ř Példát mutat-e a gyermekeknek, szülőknek, kollégáknak, udvarias-e, a másik felet tiszteli, vagy kerüli.
6. Egyéb tényezők:
Ř Telefonálási stílusa.
Ř Intézményhez való viszonya.
7. 3.Teljesítményértékelés szempontjai óvodavezető helyettesnél és tagintézmény- vezetőnél
1. Általános vezetési, szervezési feladatok
Ř Adatnyilvántartás és kezelés szabályossága, naprakészsége.
Ř Intézményi dokumentumok tartalmi és formai megjelenítése – határidők betartása, naprakész folyamatos felülvizsgálata (ezt tételesen is fel lehet sorolni pl. Házirend, Alapító Okirat, SZMSZ, stb.)
Ř A szervezte összehangoltsága – a szervezeten belüli feladatok arányos megosztása.
Ř A szervezeten belüli és kivüli kommunikáció és információáramlás.
Ř A szervezet egészének képviselete – fenntartó felé, más intézmények irányába, a dolgozók és az intézményt használók felé.
Ř Kapcsolattartás a szervezeten belül és kívül.
Ř Külső forrásbevonás – pályázatok, alapítvány, szponzorok bevonásának sikeressége.
Ř A szervezeti pénzügyi, gazdasági helyzete.
Ř Intézményi dokumentáció átláthatósága.
2.Tartalmi munkával kapcsolatos feladatok
A pedagógiai dokumentáció minősége:
Ř Helyi Program.
Ř Csoportok dokumentációja (felvételi, mulasztási napló, csoportnapló)
Ř Minőségirányítási Program.
Ř Vezetői munkaterv (rövid, hosszú távú).
Ř A vezető ellenőrzési, értékelési, minősítési munkaterve stb. a felsorolt valamennyi dokumentáció felülvizsgálata és a dokumentáció folyamatos karbantartása, határidők betartása.
Nevelőtestülettel kapcsolatos feladatok
Ř Az intézményben folyó nevelési gyakorlat rendszeres ellenőrzése, az ellenőrzések dokumentáltsága.
Ř A minőségirányítási programban meghatározott éves feladatok, mérések azok eredményeinek figyelemmel kísérése, dokumentálása, értékelése, új feladatok meghatározása.
Ř Pedagógusokkal kapcsolatos együttműködés és kommunikáció szintje, gyakorisága, hatékonysága, nevelési értekezletek.
Ř A pedagógiai munka szakmai irányítása, segítségnyújtás.
Ř Új utak, pedagógiai innováció az intézményben.
Az óvoda szolgáltatásait igénybe vevőkkel való kapcsolattartás
Ř Kapcsolattartás sokszínűsége, gyakorisága.
Ř Külső és belső kommunikáció hatékonysága – óvoda céljainak, feladatainak közvetítése.
Ř Együttműködés formái, gyakorisága, hatékonysága a szülői szervezetekkel.
Ř Rendezvények, munkadélutánok, ünnepek, szülői értekezletek, fogadóórák.
7.4. Teljesítményértékelés szempontjai munkaközösségvezetőknél
Ř Felkészültség, szakmai tudás.
Ř Kezdeményezés.
Ř Szervező készség
Ř Kommunikáció, beszéd, érzelmi szociális sajátosságok.
Ř Felkészültség, naprakész információ.
Ř Munkafegyelem, munkatempó.
Ř Problémák kezelése.
Ř Innovációs készség.
Ř Együttműködés.
Ř Információ áramoltatás.
Ř Összehangoltság.
Legitimációs záradék
§ Minőségirányítási programot készítette: Nyerges Pálné - óvodavezető
§ Alkalmazotti Közösség elfogadásának dátuma: 2004. május 27.
§ Szülői Közösség véleményezésének dátuma: 2004. május 26.
§ Fenntartóhoz benyújtás dátuma: 2004. május 28.
§ A fenntartó jóváhagyásának dátuma: 2004. július 01.
§ Minőségbiztosítási Program hatálybalépésének dátuma: 2004. szeptember 01.
§ Minőségbiztosítási Program felülvizsgálatának időpontja: 2009.
Legitimációs záradék
A Minőségirányítás Programot kiegészítő módosításokkal
Ř Az alkalmazotti közösség jóváhagyta 2007. április 20.
……………………………… …………………………… ……………………………..
Varga Ferencné Szőkéné Takács Erika Halász Péterné
vez. hely tagint.vez. tagint.vez.
Ř Szülői Közösség véleményezte 2007. április 20.
…………………………… …………………………….. ………………………….
Zsebedicsné B. Gabriella Halász Szabó Istvánné Nagyné Pősz Éva
Vasút u. Óvoda Lomb u. Óvoda Felsővárosi Óvoda
Ř Fenntartóhoz benyújtás dátuma: 2007. április 23.
Ř A fenntartó jóváhagyásának dátuma:
Kiskunhalas, 2007. április 23.
Minőségirányítási program
kiegészítés
Százszorszép Óvodák
Kiskunhalas
v Nevelőtestület jóváhagyásának dátuma: 2007.március 26.
v Közalkalmazotti Tanács jóváhagyásának dátuma: 2007 március 26
v Szülői Közösség jóváhagyásának dátuma : 2007. március 21.
v Fenntartó jóváhagyásának dátuma:
Kiskunhalas, 2007. március 26.
Készítette: Nyerges Pálné
intézményvezető