JAJ TE GYEREK!
2006.06.06. 14:42
Az óvodás gyermek teljességgel érzelmi lény. Minden tettét, gondolatát, beszédét, kívánságát, megnyilvánulásait pillanatnyi érzelmei irányítják.
Konfliktus helyzet az, ahol ellentétes erők csaphatnak össze, a különböző érdekek, akakratok megnyilvánulása közben.
Milyen egyéni problémák lehetnek, amik zavarják a szülőket és óvodai életüket?
- Verekedős gyerek, aki durva, felborítja mások játékait, bántja társait, tönkre teszi ünnepi perceinket, "szándékosan"rombol, ordítozik, nyelvet ölt.
Felnőtt reagálása lehet a helyzet megoldására:
- Türelmes, a gyerek életkorának megfelelő magyarázattal, a szép szó erejével, a szokás elismerésével, hogyan kellene csinálni és mondani mindezt.
- Hanggal, szemmel, testtel arckifejezéssel reagálni kell a durvaságra, hogy félreérthetetlenül haragszunk.
- Nem őt, hanem a cselekedeteit ítéljük el.
- Ha jót cselekszik, azonnal dícsérjük meg.
- Halmozzuk el feladatokkal, amiért elismerés jár, miközben lefoglalja energiáját.
2.Hisztis-dacos gyerek, akinek teste megfeszül, torka szakadtából ordít, toppant, rúg, földre dobja magát és nagyon bírja ezt a torz magatartást.
A szülő szégyenli , enged neki, így megkaphatja amit akar, de jobb figyelmen kívül hagyni, vagy figyelmét elterelni. Ha minden rendben, higgadtan megbeszélni"ha gondod van legközelebb szólj, majd segítek".
3.Visszahúzódó-érzékeny gyerek, akinek rágott a körme, véresre szopva az ujja, pödrött a haja, izzad a tenyere. Önmarcangoló és magányos, szorongó és befele forduló.
Javaslat:érzelmeken keresztül lehet kapcsolatot tartani vele, mosoly, ölelés, összebújás, sugdolózás, biztonság teremtése a gyerek körül. Szoktassuk rá, hogy kérdezzen, beszéljen félelmeiről, növeljük önbizalmát, értékeit emeljük ki.
4.Árulkodós gyerek, aki rosszindulatú őrszem, megállíthatatlanul jelent. Elutasíthatjuk, hogy nem vagyunk vevők a híreire. Beszélgetéssel segíthetjük, hogy így elveszítheti társait, elkerüliik, elutasítják.
5.Ellenszenv,amikor egyik gyerek nem fogja meg a társa kezét, nem akar mellé ülni. Nem kötelezhetjük, csak ajánlhatunk, vagy rákérdezhetünk, miért viselkedik így. Lehet alku-megegyezés a megoldásban.
6.Hiperaktív gyerek, aki megállás nélkül futkározik, képtelen egy helyben ülni, gyorsan vált cselekvést, figyelme leterelhető, nem tud koncentrálni.
Magyarázat, türelem, fokozatos mozgásos feladatok adása, dicséret, elismerés, jutalom külső segítség, következetesség lehet a megoldása.
Örülünk annak, hogy a szülők nyitottak a pedagógiai kérdések iránt, hogy hajlandók erről beszélni, ajánlásokat elfogadni. Igaz, hogy a helyzetmegoldásokra nem lehet sablont adni, mégis vannak, szempontok, amelyek hozzásegíthetnek a problémás szituációk lerendezéséhez.
|